WEKO3
アイテム
大学の一般教養における科目『情報』(ICT)の教育実践
https://doi.org/10.15110/0000000240
https://doi.org/10.15110/000000024099b0903e-78de-4426-b7fc-441bbfa15e4c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
論文種類 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
論文種類 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | original | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 大学の一般教養における科目『情報』(ICT)の教育実践 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The effect of an educational practice in an information communication technology (ICT) course at the university level | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 最近の情報過多の時代は、とくに科目『情報』の役割はますます重要になってきている. ここでは大学の一般教養課程における『情報』の実践を報告する. 『情報リテラシー入門』(前期)、『情報科学』(後期)を通して実施した〈振り返りノート〉とブレスト(brainstorming)、後期はMicrosoft社のWORD習得のために〈10分間挑戦タイプ〉を取り入れた結果を中心に述べる. 情報社会に対して、正確さを第一に優先して思考し、創造性をうみ出す好機としてその社会を捉え、そこでやりがいをもつためにも俯瞰力を有した持続可能な動的対応力を養成した. 大学が、初・中等教育と異なる視点は、〈批判的思考力〉にある. そこで、〈Critical thinking〉を、論理で解明する思考のmethodとして捉え直し、学びの場で体験学習させた. | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Recently, ICT education has become more and more important due to the rapid increase in the global population. Here we report the results of "Reflective Note-taking" and "brainstorming" offered in the ICT courses: "Introduction to ICT Literacy" in the 1st semester; and "The Science of ICT" in the 2nd semester. In the latter course, we also carried out a "ten-minute challenged-typing" assignment using the Microsoft WORD software. The results indicate that the students have learned that: "Accuracy comes first;" and to be resourceful and resilient, "critical thinking" and "creativity" are vital. It is important for the university to equip the students with essential communication competence before they embark into the real world. Every student is expected to make the most of his/her life. These ICT courses may serve as preliminary stepping stones, providing them with the tools they may need. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | コミュニケーション能力 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 振り返りノート | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ブレスト | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 批判的思考力(Critical thinking) | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Communication methods | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | reflective note-taking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | brainstorming | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | critical thinking | |||||||||||
著者 |
中西, 祥彦
× 中西, 祥彦
WEKO
2293
|
|||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.15110/0000000240 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 四條畷学園大学リハビリテーション学部紀要 en : Annual reports of Faculty of Rehabilitation, Shijonawate Gakuen University 巻 8, p. 31-38, ページ数 8, 発行日 2012 |
|||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12130337 | |||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18806856 | |||||||||||
公開者・出版者 | ||||||||||||
出版者 | 四條畷学園大学 | |||||||||||
言語 | ja |