ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. リハビリテーション学部紀要
  2. 13

臨床実習での学生の指導方法について 実習の学生と指導者の振り返りからの一考察

https://doi.org/10.15110/00000873
https://doi.org/10.15110/00000873
2111ca70-0126-41bf-81d7-21a856a29ad7
名前 / ファイル ライセンス アクション
3.pdf 臨床実習での学生の指導方法について 実習の学生と指導者の振り返りからの一考察 (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
言語
言語 jpn
論文種類
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
言語 ja
論文種類
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
言語 en
タイトル
タイトル 臨床実習での学生の指導方法について 実習の学生と指導者の振り返りからの一考察
言語 ja
タイトル
タイトル Methods for teaching students in practical training A study of reflections implemented by students undergoing training and their supervisors
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 実習の際には、実習地を訪問し、課題の進捗状況を指導者と学生から聞き取り、問題が生じていれば、その原因と解決方法を共に考え対処し、実習の課題到達を目指している。今回精神領域の評価実習の訪問時、学生は「指導者に迷惑をかけたくない」「実習の場でどのように行動したら良いかわからない」との訴え、課題の進捗状況の確認に時間を要した。「実習ではできない事を見つけそれを練習する事が大切」と事前に学びの姿勢を伝えていが、学生は指導者にどう思われているかを優先していた。
 この原因を知りたく、実習生と指導者それぞれに実習の振り返りを実施した。振り返りは、実習生には困った事と受けた援助、指導者には実習生が困っていた事と実施した援助にカード化した。学生と指導者それぞれのグループでKJ法を用い概念化し、結果を共有した。
 学生が困った事については、学生自身よりも指導者の方が具体的に把握し、学生は自身が困った事を言語化できていなかったことが示された。この言語化できていないことが自身の実習課題の達成よりも指導者からの評価に視点がむいた原因と考えられた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present study involved students undergoing practical training and their supervisors, and focused on supervisors’ approaches to help students complete assignments. Students who have had problems and their supervisors at a training site are supposed to report the status of progress made in assignments and discuss the causes and solutions together. Reports submitted by students who had undergone training in psychiatry included: “They did not want to cause trouble for supervisors” and “They did not know what to do at the training site”, and it took time to confirm the status of progress. Although students had been informed of a recommended learning attitude: “In practical training, it is important to identify what you cannot do and practice it for improvement” in advance, they were more occupied with their supervisors’ evaluations.
Both students and supervisors were asked to reflect on the training sessions to examine the causes; the students reflected on problems they experienced and support they received, and the supervisors reflected on those problems and the support they provided. The results of the reflections were described on cards.
The descriptions obtained from the student and supervisor groups were conceptualized using the KJ method, so that they could share the results.
The supervisors had understood problems experienced by the students more comprehensively than the students themselves. The students had difficulty verbalizing their problems, which is considered to be the reason for their attaching greater importance to evaluation by supervisors rather than the completion of assignments.
言語 en
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 臨床実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 振り返り
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 作業療法学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Clinical training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 students learning occupational therapy
著者 銀山, 章代

× 銀山, 章代

WEKO 1413

en Kanayama, Akiyo
Shijonawate Gakuen University

ja 銀山, 章代
四條畷学園大学

ja-Kana カナヤマ, アキヨ

Search repository
西田, 斉二

× 西田, 斉二

WEKO 2196

en Nishida, Saiji
Shijonawate Gakuen University

ja 西田, 斉二
四條畷学園大学

ja-Kana ニシダ, サイジ

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
ID登録
ID登録 10.15110/00000873
ID登録タイプ JaLC
書誌情報 ja : 四條畷学園大学リハビリテーション学部紀要
en : Annual reports of Faculty of Rehabilitation, Shijonawate Gakuen University

巻 13, p. 13-17, ページ数 5, 発行日 2022-04-01
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12130337
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18806856
公開者・出版者
出版者 四條畷学園大学
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:14:47.793737
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3