@article{oai:shijonawate-gakuen.repo.nii.ac.jp:00000844, author = {Yamada, Hidemi and 山田, 秀江}, journal = {四條畷学園短期大学紀要, Annual reports of Shijonawate Gakuen Junior College}, month = {Dec}, note = {本研究では、保育省察力の基礎を身に付けるための方略として、幼稚園教育実習での実証的研究の有用性を検討することを目的とした。学生が保育者モデルとしての現職保育者の実践(行為)を観察し、その保育場面を事例として言語化した上で、考察し、より良い援助方略を導き出すという、実証的研究を教育実習の課題とした。学生のレポート内容を質的に分析し、その有用性を検討した。その結果、援助に関する具体的な自己課題を持つことで保育を見る視点を明確化し、課題に関する事例を言語化することで、保育という営みをメタ認知することができていることがわかった。そして、子どもと保育者の思いや関係性、それぞれの行動の意味を客観的に考察し、援助方略について考えることができていた。これらのことから、保育省察力の基礎的な力としての保育の見方・考え方を養い深めることに実証的研究は有用であることがわかった。, To lay the foundation needed to reflect on childcare, this study considers the usefulness of empirical research in kindergarten education practices. The teaching practice is based on empirical research in which students observe the practices (actions) of childcare providers as a model , examine the childcare setting by writing a case study, and then derive better support strategies. The details of the students’ reports are qualitatively analyzed and the usefulness of their research is considered. That result, the process of clarifying perspectives on childcare by identifying specific issues related to support and writing it as a case study, allows for students to have metacognition of the work of the childcare provider. Then, they were able to objectively consider the feelings and relationships between the children and childcare providers, in addition to the significance of each action, and think about support strategies. We thus found that empirical research formed the basic ability to reflect on childcare, and was useful to develop and deepen how students view and think about childcare., 原著, Article}, pages = {10--16}, title = {学生が保育省察力を獲得するための方略に関する一考察 -幼稚園教育実習における実証的研究から-}, volume = {52}, year = {2019}, yomi = {ヤマダ, ヒデミ} }